Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2011

Βαρλάμης: πρόταση για την προβολή της Βέροιας


Με την ευκαιρία της μεγάλης έκθεσής του “Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΗΜΕΡΑ” στο μουσείο του, Art Museum Waldviertel, στην Αυστρία ο συμπατριώτης μας Καθηγητής Ευθύμιος Βαρλάμης μίλησε στον Παύλο Τροχόπουλο και στο Γιάννη Ναζλίδη για τις προτάσεις του για τη Βέροια που συνδέονται και με την επικείμενη έκδοση της μελέτης του για την “Εκκλησία του Χριστού”.


- Γνωρίζουμε ότι σε πολλές διαλέξεις σας όταν μιλάτε για τη Βέροια, αναφέρεστε πάντα στον Απόστολο Παύλο.

- Η αναφορά μου στον ερχομό του Αποστόλου Παύλου στη Βέροια αγγίζει μία σειρά από ιδέες και σχέδια για την πόλη. Εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι Χριστιανοί φθάνουν σήμερα τα δύο δισεκατομμύρια και η πόλη μας αναφέρεται στις Πράξεις των Αποστόλων και συνδέεται με τον «ιδρυτή» της Χριστιανικής Εκκλησίας, τον Απόστολο Παύλο, αυτό το γεγονός μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουμε με όλους τους Χριστιανούς της ανθρωπότητας.

- Δηλαδή είναι θέμα επικοινωνίας;

- Και επικοινωνίας και πληροφορίας. Γιατί μας δίνεται η ευκαιρία να εμφανιστούμε, σαν πόλη, στο διεθνές κοινό.

- Τον Μάρτιο του 2010 είχατε ιδιωτική συνάντηση με τον Πάπα Βενέδικτο στη Ρώμη. Πως έγινε αυτή η συνάντηση και τι στόχο είχε;

- Η συνάντησή μου με τον Πάπα δεν ήταν καμία προσωπική πρωτοβουλία. Η πρόσκληση μου έγινε από το Βατικανό, μέσω της Πρεσβείας του Βατικανού στη Βιέννη. Το Βατικανό έχει συγκεκριμένα και αυστηρά κριτήρια για τους ανθρώπους που θέλουν να τους φέρουν σε επαφή με τον Πάπα. Στην αρχή δυσκολεύτηκα μ’ αυτή την πρόσκληση, γι’ αυτό και ζήτησα βοήθεια από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Eλληνική Αρχιεπισκοπή.


Έτσι στη συνάντηση μετέφερα στον Πάπα τους επίσημους χαιρετισμούς των δύο προκαθημένων. Όταν του είπα ότι έρχομαι από τη Βέροια χάρηκαν τα μάτια του και με θαυμασμό αναφέρθηκε στην περικοπή από τις Πράξεις των Αποστόλων ότι «...αυτοί ήσαν ευγενέστεροι από τους εν Θεσσαλονίκη και εδέχθησαν το λόγο με πάσα προθυμία...». Εκτός από όλα αυτά του ανέφερα τις ιδέες μου για την πόλη της Βέροιας και του παρουσίασα σχέδια από τη μεγάλη μου έκθεση που ετοιμάζω «Ο Χριστός Σήμερα» που περιλαμβάνει περίπου διακόσια έργα μεγάλων διαστάσεων. Τα βλέμματά μας διασταυρώθηκαν για πολύ ώρα και προσπαθούσα να του μεταφέρω την πίστη μου, σαν ορθόδοξος χριστιανός, και να αγγίξω τον άνθρωπο Βενέδικτο. Είχα την αίσθηση ότι συναντώ έναν πράο άνθρωπο. Του εξήγησα όλες μου τις σκέψεις και ιδιαίτερα την ιδέα μου να πραγματοποιήσω ένα έργο, ένα οικουμενικό μνημείο για τον Απόστολο Παύλο στη Βέροια. Αναφέρθηκα στην πραγμάτωση μίας “Κρύπτης” που θα αντιπροσώπευε τη σημαντικότητα και το μεγαλείο του μεγάλου μας Αποστόλου. Βέβαια την ιδέα μου αυτή την ανέπτυξα και στον σεβ. Μητροπολίτη μας, τον κύριο Παντελεήμονα, το 2005 σε επίσκεψή μου στην Παναγία Δοβρά και ο σεβασμιότατος ήταν εξαιρετικά ενθουσιασμένος με την πρότασή μου αυτή.

- Πού τοποθετείτε την Κρύπτη και ποιά σημασία έχει ένα τέτοιο έργο;

- Η Κρύπτη πρέπει να τοποθετηθεί κάτω από το “Βήμα” του Απ. Παύλου. Η τοποθεσία του Βήματος ήταν υψωμένη, σε ένα μικρό λοφίσκο, όπως μας δείχνει η γεωμορφική εικόνα που βλέπουμε σήμερα. Η Κρύπτη αναφέρεται στο χώρο της πίστης και της πνευματικής μνήμης. Βέβαια ένα τέτοιο έργο απαιτεί και γνώσεις και ειδικευμένες εμπειρίες για ένα αρχιτεκτονικό σχεδιασμό που θα δηλώνει αυτή την ατμόσφαιρα της πίστης. Ένα τέτοιο κτίσμα πρέπει να το πλημμυρίζει η Χάρις του Αγίου Πνεύματος.

- Τι σημαίνει αυτό το έργο γενικά για την πόλη και τους Βεροιώτες;

- Πρώτα απ’ όλα απαντάμε σε ένα χρέος της πόλης,να τιμήσει με ένα πνευματικό έργο τον Απ. Παύλο και συγχρόνως να δημιουργήσει ένα πνευματικό μνημείο για τον Χριστιανισμό όλης της ανθρωπότητας. Τις σκέψεις μου αυτές τις επιβεβαίωσε και ο σεβ. Μητροπολίτης μας, ο κύριος Παντελεήμονας.


- Ένα τέτοιο μνημείο θα έχει και οικονομικές προεκτάσεις και προοπτικές;

- Οπωσδήποτε, γιατί αναφέρομαι στην πραγμάτωση και ενός αξιοθέατου, ενός έργου που απευθύνεται στον θρησκευτικό τουρισμό. Ένα τέτοιο έργο περικλείει μέσα του μία θαυματουργή ουσία που εκχυλίζει από την Χάριν του Αγίου Πνεύματος. Στο φαινόμενο αυτό συμβάλλει και η πίστη των προσκυνητών, που με την προσευχή και την ελπίδα επικαλούνται τον Παράκλητο.

- Ποιος μπορεί να είναι ο ανάδοχος του έργου αυτού;

- Ένα τέτοιο έργο πρέπει να γίνει σε συνεργασία με την εκκλησία, τις τοπικές αρχές αλλά και τα υπουργεία Πολιτισμού και Παιδείας. Και βέβαια δεν αναφέρομαι σε κάποιο πολυδάπανο και ογκώδες έργο, παρά σε μία “φτωχή” Κρύπτη που μπορεί να ηλεκτρίζει και να ενθουσιάζει με τη λιτότητα και την απλότητα της διαμόρφωσής της. Θα ήταν ευγενές έργο να συσταθεί μία τιμητική επιτροπή από πολίτες της Βέροιας που θα αναλάβουν την διεκπεραίωση του έργου. Εγώ είμαι πρόθυμος, εφόσον οργανωθεί μια διάλεξη, να παρουσιάσω επίσημα την πρότασή μου αυτή.

εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: